salam
ahlan wasahlan

Thursday, January 13, 2011

Sang Murabbi

salam alaik..

Tadi baru sahaja menonton kisah "Sang Murabbi-mencari spirit yang hilang"

Dimulakan kisah dengan petikan surah As-Saf "Wahai orang2 yang beriman, mahukah kalian Aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Yaitu kamu beriman kepada Allah & Rasulnya & berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahui"

Subhanallah setiap masanya dihabiskan di jalan dakwah. Setiap kata-katanya adalah nasihat. Setiap langkahnya penuh tawadu' dan hanya untuk mengislah diri & ummah semata-mata demi menegakkan panji kebenaran. Bagaimana pula dengan masa kita?? hanya dihabiskan untuk bersuka ria, hanya dihabiskan untuk kenikmatan dunia.. Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami semua.

Akhir hayatnya, ramai yang menziarahi. Hujan rahmat turun membasahi bumi. Ramai yang mendirikan solat untuk jenazahnya. Syahid di jalanNya adalah satu nikmat yang tidak dapat diungkap dengan kata-kata.. "Jangan kamu menyangka orang-orang yang gugur syahid di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu sebenarnya hidup di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki"-Ali Imran

No comments:

Post a Comment