Friday, August 21, 2009

harapan Ramadhan - Raihan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Friday, August 14, 2009

H1N1 & JEREBU



Subhanallah..Apa2 pun blh trjadi dgn sekelip mata..minggu lepas virus H1N1(selesema babi) tersebar di negara luar..tup2 hari ini dah menular dalam kalangan kita pelajar sekolah. Hari ini je, sekolah ana lebih 9 orang telah disyaki ada simptom2 wabak 2..

Kita pun tau tanda2 brlakunya qiamat: muncul pelbagai penyakit yg pelik2..dlu H1N1, AIDS, chikungunya mn ade..tp skrg mcm2 dah.. salah satu sebab wabak ni menular kerana kita(manusia) banyak melakukan dosa dan maksiat pada Allah. Ana ade dgr tazkirah bhw, dunia ckp kpd kita “ Kamu membuat dosa di atasku, kamu akan merasa azab didalam perutku”. So, smntara masih ada waktu ni cepat2 la kita bertaubat dan bristighfar kpd Allah..astaghfirullah.
ntah2 lepas kita baca artikel ni nyawa kita dah takde dah...
Cikgu ana ada pesan amalkan ayat 58 surah Yasin sbnyk 28x lepas solat Subuh & Asar.. Insya-Allah akan dijauhkan apa2 penyakit..

Tanda2 qiamat juga: keluar asap & kabus yg tebal selama 40 hari 40 mlm..macam skrg dah bnyk brlaku jerebu.Ya Allah, dunia skrg dah dimamah usia.. if skrg dah mcm ni, mcm mn la hidup kita 2/3/4/5 tahun akan dtg.. Hanya Allah je yg tau..


INDAH PERMAI BUMI KITA
AMAN SENTOSA SEJAHTERA
LIHAT SUNGAI YANG MENGALIR
DERU OMBAK YANG BERDESIR

HIJAUNYA NUSANTARA
PENYEGAR PANDANGAN MATA
DAMAI SUASANA
CIPTAAN ALLAH MAHA ESA

TETAPI OH MENGAPA
ADA SAJA DALANGNYA
MENCEMARI BUMI INI
INDAHNYA DIKOTORI

OLEH ITU HAI KAWAN
BERSAMA KITA PASTIKAN
KEINDAHAN BUMI TAK LAGI DINODAI
KEINDAHAN BUMI TAK LAGI DICEMARI

6.55pm
5/8/09

TENSION!!


Sedar2 skrg dah f5..dah nak spm dah..tp knp aku mesti tension??

Kita dah tau skrg..ramai bdk cina buddha yg brjaya..knp bdk Islam x brjaya..mn pegi bdk Islam????

Bangkitlah diriku & sahabat2ku untuk majukan Islam..xde ape yg x susah..cube fikir blik, sbnrnya kt x sptutnya tension dlm umur kt yg mcm ni..

Cuba tgk mak & abah steady je smpai skrg..diorg lg bnyk masalah drpd kt..tp steady je..if mak yg bkerja, blik umah nak kena masaklah, jaga adiklah, basuh kainla, sapu sampahla & macam2 lagi..if abah pulak balik umah kalau rumput panjang kena mesin rumputla, kena basuh keretala, kena ngajar anak dia ngajila, kena tengok mak n ayah dia lagi la& macam2 lg..

Tp…..kita baru sekadar nak ambik spm…dah macam org nak mati..tugas kt skrg belajar je..berat ke??okla..klau kt rase ilmu tu brat jom kt set minda kta- ilmu tu kan CAHAYA..ha amacam nampak cam ringan x?klau tak ringan jugak tak tau la..

Lastly..ingatlah…
(yg tau lagu ni nyanyi la)

UMAT ISLAM HARUS CEMERLANG
HARI INI MESTI LEBIH BAIK DARI SEMALAM
JANGAN BUANG MASA
SIAPA KATA KITA TIDAK BOLEH
KITA ADA ALLAH MAHA KUASA
KITA PUNYA KUASA TENAGA
DOA SEBAGAI SENJATA
UMAT ISLAM SENTIASA BOLEH!!
UMAT ISLAM SENTIASA BOLEH!!

Bak kata Ustazah Hanisah: UMAT ISLAM UMAT HEBAT!!