Saturday, October 16, 2010

Anatomy di sisi orang Islam





1) Orang mesir kuno adalah orang pertama yang mempelopori ilmu anatomy,mereka telah membedah mayat dan membuang viscera(usus) kemudian melakukan tahnit’(mengawet) untuk tujuan mengekalkan mayat.

2) HUKUM:
a)Haram awet manusia kerana menyeksa manusia
b)Harus awet binatang

3) Orang barat mendakwa umat islam tidak tahu tentang ilmu anatomy kerana agama islam amat memuliakan mayat,oleh itu mereka menyangka orang islam tidak membedah mayat untuk belajar ilmu anatomy.

4) Sekalipun islam menghormati manusia hidup ataupun mati,dan dilarang menyeksa tubuh atau bermain-main dgn tubuh(mayat),tetapi untuk tujuan pembelajaran (medical study) ianya menjadi wajib untuk pelajar perubatan menggunakan mayat

5) Ini adalah kerana belajar perubatan merupakan satu kewajipan dan merupakan cara untuk berkhidmat pada manusia,dan tidak sempurna pengajian kalau tidak menggunakan mayat oleh itu islam membenarkan penggunaan mayat bagi pelajar perubatan

6) Ulama’ perubatan,Abu Walid Muhammad bin Rushd berkata: (sesiapa yang belajar ilmu anatomy maka akan bertambah imannya pada Allah)


dipetik dari http://madrasahimamnawawi.blogspot.com

Monday, October 11, 2010

Hikmah Kembara - mirwana

Di sini kau berdiri
Berpijak di bumi
Menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau berfikir
Alam penuh rahsia
Anugerah yang maha esa

(CHORUS)
Berjalan, bermusafirlah
Melihat kebesaran tuhan
Yang diciptakan untuk
Mereka yang berfikir
Dan bersyukur di atas nikmat
Dan kurnianya
Nilai harganya,iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tiada beza warna,kulit atau rupa
Yang ada hanya insan yang lemah
Dengan satu tujuan mencari keredhaan
Dan berbudi di bumi tuhan

Fikirkanlah..dimana arah kita
Renungilah..hikmah kembara
Menuju kasih
Buktikan cinta kita..
Kepadanya..
Ini kembara kita

Berjalan dan bermusafirlah
Untuk melihat kebesarannya
Lantas berfikir dan bersyukur
Diatas nikmat dan kurnianya
Nilai harganya iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia

perjalanan menuju bumi misr

Dari Malaysia : 6 Okt, 10.40am

Aku sendirian meninggalkan keluargaku untuk melangkah ke bumi anbiya' bagi mengutip mutiara2 ilmunya..permusafiran bermula..

di dlm flight(gulf air):
perasaan yg sama ku rasakan sprt ke bumi Mekah dahulu..cuma kini tidak lagi bersama keluarga..hatiku pedih meninggalkan bumi Malaysia tp harus kutabahkan jua..terubat hatiku apabila membaca buku "Buntat Mengembara Ke Mekah karya Yahaya Awang"-hadiah drpd kakak tercinta, mard shah- dek kerana semangatnya untuk ke Mekah walaupun miskin.. Aku mesti mencontohinya yang sangat berdikari, baik hati, suka menolong, yakin dgn Allah, bertanya apabila tidak tahu dan sebagainya.

Transit di Bahrain : 1.40pm = 6.40pm(m'sia)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:VhFnWf6n3NASPM:http://taxdollars.ocregister.com/files/2009/09/bahrain.jpg

Aku tidak terkejut benar kerana tanahnya sama seperti di bumi jordan yang pernah kujejaki dahulu..bahrain sprt sebuah pulau tp maju sekali..

Sebelum makan mlm terserempak dgn org prmpn Syria bersama 3org anaknya yg comel..try to speak in arabic..hamdalah.. dia guru Quran pesanannya suruh belajar Quran dengan tajwid yg betul.

Malam tu roomate nak guna wireless tp rupa-rupanya kena bayar 10BD = 28USD = RM84 untuk guna 24 jam sahaja..xberbaloi, xjd guna.. Makan malam pukul 7 = 12pm(m'sia). nak tggu mkn, sgt2lah mengantuknya dgn perut lapar mcm pelarian je.. semua duduk menunggu kat luar cafe yg bakal buka tepat jam 7pm (bersila & mcm2 aksi lg) . Hamdalah akhirnya buka, tp nak mkn nasi hanya menggunakan garfu dan pisau sahaja..

Bertolak ke Cairo : 12.50pm(check in)

Dalam perjalanan duduk sebelah pak arab-engineer..mula2 dia tanya belajar kat mn. Ana ckp belajar di al-azhar, kaherah - thn 1. Sampailah soalan yg dah tak tahu nak jawab apa.. Dia tanya lagi kat mn, Kaherah kan besar..manalah tahu nak jwb apa sebabnya tak sampai lagi kat misr..ana jawab je dkt Kaherahla..dia pun ckp knp pula awak tak tahu, awak sepatutnya tau..keadaan haru.
bila dah jd mcm tu dia pun kata nak ajar bahasa arab..mcm2 dia ajar antaranya nama tempat.. ada yg mesti sebut alif lam ada yg tak payah sebut cth: 'Al-Madinah' : itu baru menunjukkan tu tempat Rasulullah..tp kalau sebut 'madinah' je jd umum..dia ajar sebutanla..nak mendarat dah pun still tak habis lg.. kalau Bahrain tiada alif lam..



Alhamdulillah Allah kurniakan ssorg untuk ajar sedikit ttg bahasa .. Pesanan Ust Hassan yg penting pergi sana niat untuk menuntut ilmu.. InsyAllah Allah bantu..


mumtazah khairun nisya
kaherah, egypt
2.20pm

Thursday, March 18, 2010

TAMAN ISLAM KULLIAH

salam..dah lama tak menggerakkan jari-jari ni kat blog..rindu rasanya..

semenjak berada di Kulliah banyak perkara dpt dipelajari..

bulan 1

Sewaktu orentasi ana dilantik jadi ketua kumpulan..Ana tak suka jadi ketua sebab ana lbh suka jadi org yg patut dibimbing..Tapi ana gagahkan diri mungkin sesuatu dpt dipelajari daripada perkara tersebut..memang benar.

Kemudian, Allah mentaqdirkan ana jadi ketua kelas bagi kelas Ijtihad(banat sume).Masa dilantik tu ana fikir mungkin Allah nak tarbiyah aku kat sini..Jadi ana cuba untuk memegang dan menjalankan taklifan ini sehabis baik..walaupun nampak sempoi je tp macam kerja menteri plak..tak duduk diam.Memang benarlah, Allah tidak membebankan seseorang tu melainkan sesuai dgn kesanggupannya..Agak sibukla jugak coz bekejar ke sana ke sini nak settlekan spbt, duit bukula dan lain2.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

bulan 2

ana dicalonkan untuk menjadi calon MPP Kulliah..Telan air liur gak nak pancing undi utk pilihan raya..ana takla sehebat sahabat2 yg lain yg pernah berpengalaman jadi ketua asrama, ketua badan dakwah..Tapi sume tu tak penting..yang penting sekarang ni kita merupakan mata-mata rantai perjuangan Rasulullah tu sendiri..
Hasilnya sahabat2 seusrah ana menjadi pilihan di hati rakyat sekulliah.

bulan 3

Bukan boleh main2 je jadi MPP ni..kita merupakan role-model kpd org lain..macam wakil rakyat gak kan..kesalahan kecil yg dibuat tampak lebih besar..tp sume tu mematangkan kita..

"SIAPA YG TAK PERNAH BUAT SALAH BERMAKNA DIA TAK PERNAH BUAT APA2"

tapi adakalanya ana rase down..sebenarnya Allah nak dengar luahan kita kat Dia cuma masa tu ana je yg tak sedar..bila difikirkan balik kerja kita sekarang ni secotet je nak dibandingkan dengan dakwah Rasulullah tp itu pun dah x mampu..

Ingatlah..


SETIAP TITIS PELUH & DARAH
TAK AKAN SIRNA DITELAN MASA
SEGURIS LUKA DI JALAN ALLAH
KAN MENJADI SAKSI PENGORBANAN

p/s: Untuk semua, tak kirala ajk badan dakwah, pengawas atau apa2 lg..TERUSKAN PERJUANGAN HINGGA KE AKHIRNYA!! Takbir!!

Sunday, January 3, 2010

Bingkai Kehidupan-Soutul Harakah

Mengharungi Samudera Kehidupan,
Kita ibarat para pengembara,
Hidup ini adalah perjuangan,
Tiada masa untuk Berpangku tangan.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Setiap titis peluh dan darah,
tak akan sirna ditelan masa,
Segores luka di Jalan Allah,
Akan menjadi Saksi Pengorbanan.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Allahu Ghayatuna,
Ar-Rasul Qudwatuna,
Al-Quran Dusturuna,
Al-Jihad Sabiluna
Al-Mautu Fi SabiliLlah Asma' amanina


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Allah adalah tujuan kami
RasuluLlah teladan kami
Al-Quran pedoman hidup kami
Jihad adalah jalan juang kami,
Mati di Jalan Allah adalah cita-cita kami tertinggi....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini