Monday, October 11, 2010

perjalanan menuju bumi misr

Dari Malaysia : 6 Okt, 10.40am

Aku sendirian meninggalkan keluargaku untuk melangkah ke bumi anbiya' bagi mengutip mutiara2 ilmunya..permusafiran bermula..

di dlm flight(gulf air):
perasaan yg sama ku rasakan sprt ke bumi Mekah dahulu..cuma kini tidak lagi bersama keluarga..hatiku pedih meninggalkan bumi Malaysia tp harus kutabahkan jua..terubat hatiku apabila membaca buku "Buntat Mengembara Ke Mekah karya Yahaya Awang"-hadiah drpd kakak tercinta, mard shah- dek kerana semangatnya untuk ke Mekah walaupun miskin.. Aku mesti mencontohinya yang sangat berdikari, baik hati, suka menolong, yakin dgn Allah, bertanya apabila tidak tahu dan sebagainya.

Transit di Bahrain : 1.40pm = 6.40pm(m'sia)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:VhFnWf6n3NASPM:http://taxdollars.ocregister.com/files/2009/09/bahrain.jpg

Aku tidak terkejut benar kerana tanahnya sama seperti di bumi jordan yang pernah kujejaki dahulu..bahrain sprt sebuah pulau tp maju sekali..

Sebelum makan mlm terserempak dgn org prmpn Syria bersama 3org anaknya yg comel..try to speak in arabic..hamdalah.. dia guru Quran pesanannya suruh belajar Quran dengan tajwid yg betul.

Malam tu roomate nak guna wireless tp rupa-rupanya kena bayar 10BD = 28USD = RM84 untuk guna 24 jam sahaja..xberbaloi, xjd guna.. Makan malam pukul 7 = 12pm(m'sia). nak tggu mkn, sgt2lah mengantuknya dgn perut lapar mcm pelarian je.. semua duduk menunggu kat luar cafe yg bakal buka tepat jam 7pm (bersila & mcm2 aksi lg) . Hamdalah akhirnya buka, tp nak mkn nasi hanya menggunakan garfu dan pisau sahaja..

Bertolak ke Cairo : 12.50pm(check in)

Dalam perjalanan duduk sebelah pak arab-engineer..mula2 dia tanya belajar kat mn. Ana ckp belajar di al-azhar, kaherah - thn 1. Sampailah soalan yg dah tak tahu nak jawab apa.. Dia tanya lagi kat mn, Kaherah kan besar..manalah tahu nak jwb apa sebabnya tak sampai lagi kat misr..ana jawab je dkt Kaherahla..dia pun ckp knp pula awak tak tahu, awak sepatutnya tau..keadaan haru.
bila dah jd mcm tu dia pun kata nak ajar bahasa arab..mcm2 dia ajar antaranya nama tempat.. ada yg mesti sebut alif lam ada yg tak payah sebut cth: 'Al-Madinah' : itu baru menunjukkan tu tempat Rasulullah..tp kalau sebut 'madinah' je jd umum..dia ajar sebutanla..nak mendarat dah pun still tak habis lg.. kalau Bahrain tiada alif lam..



Alhamdulillah Allah kurniakan ssorg untuk ajar sedikit ttg bahasa .. Pesanan Ust Hassan yg penting pergi sana niat untuk menuntut ilmu.. InsyAllah Allah bantu..


mumtazah khairun nisya
kaherah, egypt
2.20pm

No comments:

Post a Comment